VrijMiBlog: ICT bij ons op school: hard falend

Door F.West98 op vrijdag 24 mei 2013 13:37 - Reacties (28)
CategorieŽn: School, Technisch, Views: 6.643

Ja, inderdaad. De ICT bij ons op school faalt, kort gezegd. De klassieke combinatie van trage servers en slechte infrastructuur is ook hier nog steeds aanwezig.
Computers
Om te beginnen bij de computers, die falen wegens zeer beperkt budget.
Tot voor kort draaiden we Pentium 4, XP, 40GB HDD en 512MB RAM, dit is natuurlijk heel, heel treurig in 2012.
Daarom zijn er recent nieuwe computers geplaatst. Nog steeds treurig. Ze zijn nu Core 2 Duo, 40GB SSD (wauw...) en 1GB geheugen, helaas nog steeds XP met classic theme, en voor zover ik weet zijn ze niet van plan binnenkort over te stappen naar een nieuwere Windows.

Verder hebben we in ťťn lokaal laptops, oude MacBooks die gekocht zijn om ze de hele dag te kunnen gebruiken voor projecten. Helaas gaan de accu's nu maar 1.5 uur mee en zijn er laders nodig. Verder zijn ze traag, is er Windows opgezet om bij je eigen bestanden van school te komen, en is de behuizing bij de meeste computers half gesloopt. Ook weer jammer.
iPads
Voor onze iPads waren ze eerst van plan een centrale beheerserver te maken die ze kon beheren zodat je namens school apps kan blokkeren en installeren. Dit bleek (gelukkig) voor de systeembeheerders 'te moeilijk' :')
Website
Ook hebben we, wauw, een nieuwe schoolsite. Nu ook met mobiele weergave.
Ware het niet dat ook die site ontzettend faalt en niet overeenkomt met de schoolkleuren, blauw en wit. We hebben nu blauw met rood/oranje, een erg lelijke kleur. De mobiele site triggert bij een mobile user agent, natuurlijk niet best practise.
Verder heeft die site vast een mooi CMS, maar niemand die daar gebruik van maakt blijkbaar, want op de homepagina staat bij nieuws nog steeds 'lorem ipsum', 'eerste testbericht' en 'nog eentje dan'.

Het inloggen werkt niet altijd goed, maar als je bent ingelogd krijg je een pagina met 2x een linkje naar het rooster, waarna je op een pagina uitkomt met een linkje naar de oude roostersite.

Over roosters gesproken, dat is echt helemaal treurig. We hebben magister voor cijfers gebruiken het als LVS, maar rooster is apart, op software van Zermelo Roostermakers, wat ook volstrekt kut is, maar dat is een verhaal apart. Verder stonden zieke leraren en andere last-minute roosterwijzigingen op een aparte pagina op de gewone site die ook op de beamer in school zichtbaar is, maar dan met een soort van verticale lichtkrant.

Het is nu nog treuriger. Het rooster staat nog op de oude site, maar nu ook in Magister, maar dan maar half en incompleet. Ook voor mobiele apparaten, tablets en gewone computers hebben we van de roosterwijzigingen een lichtkrant versie, waardoor je een minuut wacht voordat je weet wat er vandaag gaande is. Totaal niet handig dus.
Webmail
We hadden altijd een eigen mailserver, maar die had beperkte ruimte en steeds waren er oproepen om de email op te schonen. Gelukkig zijn we deze herfst overgestapt op Office 365. Helaas hebben ze gekozen voor de oudere versie waardoor je eerst bij je privť mail moet uitloggen om op school in te kunnen loggen en omgekeerd.
Nu hebben ze nog meer stomme keuzes gemaakt waardoor je ook niet eens kan inloggen via outlook.com, maar naar een andere, ingewikkelde URL moet gaan.
Wifi
Ook de internetverbinding op school is erg slecht geregeld. De wifihotspots hebben te weinig bereik, er zijn er te weinig van, om alle computers van de digiborden van internet te voorzien. Van ellende hebben ze alles maar aangesloten met een LAN kabel.
Ik verwachtte natuurlijk het ergste toen wij iPads kregen, hoe moest dat dan met het internet? Juist ja, wij kregen onze eigen router die elke, elke les opnieuw moet worden aangesloten bij het digibord waarna die geen internet meer heeft. Niet geweldig.
De hotspots die er zijn, zijn sindskort, wegens overbelasting door de iPads, afgeschermd en enkel beschikbaar voor de digibord computers, die geen wifi meer gebruiken, en schoollaptops. Ook weer jammer...

Ook hadden we een aantal jaar geleden ineens een kapot modem waarna het een week duurde voordat we weer internet hadden omdat het modem niet op voorraad was. :')

Volgende: VrijMiBlog: Trends: LeapMotion & MYO, de nieuwe besturingsmethodes 05-'13 VrijMiBlog: Trends: LeapMotion & MYO, de nieuwe besturingsmethodes
Volgende: VrijMiBlog: Opinie: Tweakers in de toekomst 05-'13 VrijMiBlog: Opinie: Tweakers in de toekomst

Reacties


Door Biefstuk, vrijdag 24 mei 2013 13:54

Wat een gezeik over verouderde computers.. het is toch niet de bedoeling dat er hardcore op wordt gegamed of 1080p video uitkomt. Voor verslagen schrijven en wat zooi op internet opzoeken is dit toch prima..?
Enne, UTP > wireless, dus ik snap niet waar die "van ellende" vandaan komt.

Kom liever met constructieve kritiek waar zo'n school iets aan heeft in plaats van random lopen ranten.

Door Tweakers user eQaz, vrijdag 24 mei 2013 13:54

WAUW.... dat een school het tegenwoordig nog zo slecht geregeld kan hebben.. Onbegrijpelijk.

Door Tweakers user Flame_Flowe, vrijdag 24 mei 2013 14:02

Nee oude hardware zoals een C2D of een P4 en 512 a 1 gb ram zijn zeker geen probleem als je bijv 3 virtuele machines moet laten draaien met XP der boven op :+ Bij ons op school is het wireless ook diep triest. Captive jails die niet werken en pc's die compleet naar de klote zijn... Ik heb al sinds lange tijd gewoon mijn eige laptop mee die doet ut tenminste :+

MBO ICT is dus blijkbaar overal net zo dramatisch als bij ons :P

Edit: ICT opleidingen

[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 mei 2013 14:21]


Door Tweakers user ge-flopt, vrijdag 24 mei 2013 14:02

Ik begrijp dat je school niet voldoende budget heeft voor de ICT. (Heeft of geeft laat ik even in het midden).

Kun je dat doen op de computers wat je moet doen? Waarom zou het dan niet goed zijn?

Dat de website niet goed is, is zeker niet goed te praten, maar dat alle last minute wijzigingen op een aparte pagina staan is zelfs verstandig, omdat je zo in 1 oog opslag kunt zien wat er aan de hand is.

Dus digiborden (jen het even niet) moeten via WiFI bereik hebben en mogen niet via een kabel internet hebben? Ik vind zelfs dat (als ik begrijp wat het zijn) zelfs belangrijk dat deze via een kabel hun netwerk kunnen bereiken omdat dit onderdeel is van de school infrastructuur.

Ik snap dat je klachten hebt, maar probeer die eens met je school te overleggen (ICT afdeling, klasse leraar oid) Want op sommige punten heb je gelijk, maar andere vind ik een beetje slecht onderbouwd.

Ge-Flopt (Ex-ICT'er op een school)

Door Tweakers user Lieuwe15, vrijdag 24 mei 2013 14:03

Biefstuk schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:54:
Wat een gezeik over verouderde computers.. het is toch niet de bedoeling dat er hardcore op wordt gegamed of 1080p video uitkomt.
Bij onze middelbare school wel, 1 computer lokaal werd geregeld gebruikt voor lan-party's :P.
Het scheelde dat de docent ook gewoon vrolijk mee deed :D

Door Tweakers user ResuCigam, vrijdag 24 mei 2013 14:04

Ach arme, wat zul jij een zwaar leven hebben.

Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 24 mei 2013 14:07

PC's vind ik prima, SSD erin en een Core 2 Duo? Prima voor Word en internet toch?

Wat ik zorgwekkender vind is dat de school blijkbaar niet kan beslissen wat het wil gebruiken. Magister, Zermelo of de eigen site.

En wifi niet op orde hebben is natuurlijk helemaal zielig.

Waarom moet een school trouwens voor webmail zorgen? Iedereen heeft toch wel een hotmail of gmail adres? Als ze niet eens voor een fatsoenlijke site of wifi kunnen zorgen, laat webmail dan maar zitten.

Door Tweakers user eXcyle, vrijdag 24 mei 2013 14:14

Gelukkig zijn we deze herfst overgestapt op Office 365. Helaas hebben ze gekozen voor de oudere versie waardoor je eerst bij je privť mail moet uitloggen om op school in te kunnen loggen en omgekeerd.
Nu hebben ze nog meer stomme keuzes gemaakt waardoor je ook niet eens kan inloggen via outlook.com, maar naar een andere, ingewikkelde URL moet gaan.
Dit is niet bij keuze, maar dit komt door microsoft. de prive mail is verhuist van hotmail.com en live.com naar outlook.cou, en daarbij heeft microsoft bepaald dat de "zakelijke" office 365 klanten niet meer via outlook.com kunnen inloggen.

Je moet voor de zakelijke toegang binnen je eigen DNS een cname aanmaken of via login.microsoftonline.com naar de mail toe. (in ons geval hebben we gewoon een webmail.schoolnaam.nl aangemaakt.

Ik snap je frustraties als leerling, maar bedenk wel van de beheerderskant dat er binnen scholen altijd te weinig geld is en de afschrijving op PC's meestal 4 jaar is.

En er is toch altijd een groot verschil tussen wat de ICT-ers willen en de financiŽn toelaat.
als het aan mij lag hadden we allemaal i7 pc's naar binnen geschoven met 16 GB en een 320GB ssd, maar we moeten het deze periode doen met de 200 i3, 250GB sata en 4 GB.

Door Tweakers user F.West98, vrijdag 24 mei 2013 14:18

Dit is inderdaad een rant, rustig mensen :p
Biefstuk schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:54:
Wat een gezeik over verouderde computers.. het is toch niet de bedoeling dat er hardcore op wordt gegamed of 1080p video uitkomt. Voor verslagen schrijven en wat zooi op internet opzoeken is dit toch prima..?
Enne, UTP > wireless, dus ik snap niet waar die "van ellende" vandaan komt.
Probleem is dat er een shitload aan programma's op die PC's staat waardoor opstarten eeuwen duurt.

Over de wifi, ze hebben speciaal voor de digiborden een wifinetwerk aangelegd, heel duur met AirPorts enzo, en dan toch nog weer gaten boren, kabels trekken, enz, omdat het netwerk te slecht is.
Flame_Flowe schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:02:

MBO ICT is dus blijkbaar overal net zo dramatisch als bij ons :P
VWO ;)
ge-flopt schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:02:
Ik begrijp dat je school niet voldoende budget heeft voor de ICT. (Heeft of geeft laat ik even in het midden).
Geeft ;)
Kun je dat doen op de computers wat je moet doen? Waarom zou het dan niet goed zijn?

Dat de website niet goed is, is zeker niet goed te praten, maar dat alle last minute wijzigingen op een aparte pagina staan is zelfs verstandig, omdat je zo in 1 oog opslag kunt zien wat er aan de hand is.
Zeker is dat verstandig, maar soms klopt het ene niet en dan het andere weer niet, dus dat is ook nooit duidelijk.
Dus digiborden (jen het even niet) moeten via WiFI bereik hebben en mogen niet via een kabel internet hebben? Ik vind zelfs dat (als ik begrijp wat het zijn) zelfs belangrijk dat deze via een kabel hun netwerk kunnen bereiken omdat dit onderdeel is van de school infrastructuur.
Dat doet er niet toe, ze doen er toch niet aan mee.
Ik snap dat je klachten hebt, maar probeer die eens met je school te overleggen (ICT afdeling, klasse leraar oid) Want op sommige punten heb je gelijk, maar andere vind ik een beetje slecht onderbouwd.

Ge-Flopt (Ex-ICT'er op een school)
De ICT weet ervan, maar hebben te weinig geld om het goed op te lossen. De hele school vindt dit, er is door ouderraad, leraren en ICT al meerdere malen gezeurd, maar heeft niet geholpen.

Door Tweakers user IStealYourGun, vrijdag 24 mei 2013 14:37

Wacht...
Klagen over IT, maar wel iPads en digiborden hebben?

Klinkt eerder als verwend.

Door Tweakers user MAX3400, vrijdag 24 mei 2013 14:47

Boehoe... Vroegah hadden we nog gewoon een schrift en hoogstens een electronische typemachine thuis. Sorry maar de luiheid straalt eraf tegenwoordig; als het niet digitaal en snel genoeg kan, is het maar meteen kut.

Gelukkig ken ik ook de andere kant van jouw verhaal; als gedetacheerd beheerder ben ik al bij menige school (VMBO, HBO, Uni) binnen geweest en de twee grootste oorzaken voor de ergernissen die jij aankaart zijn de volgende:

- de eisen die leerlingen stellen aan hoe ze op school denken te kunnen werken
- de oplopende kosten van beheer waardoor innovatie/vernieuwing financieel minder aantrekkelijk is.

Voornamelijk dat eerste punt is de leerlingen (en in mindere mate de ouders) aan te rekenen; een school voorziet in een bepaalde mate van digitale mogelijkheden. Als die mogelijkheden voldoende zijn voor het tikken van een document of het printen van een werkstuk, dan maakt het geen klap uit of het XP is op een oude desktop of Windows 8 op een game-systeem van 4000 Euro. Maar de verdigitalisering van de maatschappij werkt niet door in elke organisatie en zal je je moeten schikken naar wat er wel wordt aangeboden.

Oh, en voor je webmail kan je, bij correct inrichting ook terecht op outlook.com/school.nl waar je het dikgedrukte stuk mag vervangen door het domein van jouw school/bedrijf.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 mei 2013 14:48]


Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 24 mei 2013 15:29

IStealYourGun schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:37:
Wacht...
Klagen over IT, maar wel iPads en digiborden hebben?

Klinkt eerder als verwend.
Klinkt als schoolleiding die wil pronken met digibords en iPads, maar zn onderliggende structuur niet op orde heeft (Wifi, normale laptops etc)

Je moet als school gewoon een aantal dingen kunnen bieden wil je nog nieuwe leerlingen trekken:

- PC's waarop gewoon fatsoenlijk een werkstuk geschreven kan worden. Laptops hoeven imho niet, maar kunnen wel handig zijn
- Wifi netwerk wat een beetje fatsoenlijk werkt
-Een fatsoenlijke site, (dus geen magister of brakke 3rd party rooster software)

Ben ik even blij dat ik Magister niet meer heb hoeven mee te maken, wat een software is dat man...niet normaal.

Door Tweakers user fotografie999, vrijdag 24 mei 2013 16:33

Niet zo zeuren...

Wij hebben
1, geen WiFi
2, geen webmail(alleen voor docenten)
3, hebben wij hier kleine asrock 330 met atoms staan
4, wel een website met foto's die over de inhoud hangen,
5, geen roosterwijzigingssysteem dus je moet naar school fietsen om te kijken of je het eerste uur thuis had kunnen blijven.
6, Geen cijfer systeem als schoolfit of magister, je mag blij zijn als je elke vakantie een rapport mee naar huis krijgt waar je cijfers op kloppen.

Door Tweakers user WoutervOorschot, vrijdag 24 mei 2013 16:43

MAX3400 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:47:
Boehoe... Vroegah hadden we nog gewoon een schrift en hoogstens een electronische typemachine thuis. Sorry maar de luiheid straalt eraf tegenwoordig; als het niet digitaal en snel genoeg kan, is het maar meteen kut.

Gelukkig ken ik ook de andere kant van jouw verhaal; als gedetacheerd beheerder ben ik al bij menige school (VMBO, HBO, Uni) binnen geweest en de twee grootste oorzaken voor de ergernissen die jij aankaart zijn de volgende:

- de eisen die leerlingen stellen aan hoe ze op school denken te kunnen werken
- de oplopende kosten van beheer waardoor innovatie/vernieuwing financieel minder aantrekkelijk is.

Voornamelijk dat eerste punt is de leerlingen (en in mindere mate de ouders) aan te rekenen; een school voorziet in een bepaalde mate van digitale mogelijkheden. Als die mogelijkheden voldoende zijn voor het tikken van een document of het printen van een werkstuk, dan maakt het geen klap uit of het XP is op een oude desktop of Windows 8 op een game-systeem van 4000 Euro. Maar de verdigitalisering van de maatschappij werkt niet door in elke organisatie en zal je je moeten schikken naar wat er wel wordt aangeboden.

Oh, en voor je webmail kan je, bij correct inrichting ook terecht op outlook.com/school.nl waar je het dikgedrukte stuk mag vervangen door het domein van jouw school/bedrijf.
Het gaat niet om luiheid, wanneer de school denkt 'joepie iPads, we zijn modern' dan is dat voor de leerlingen alleen maar irritant, leraren kunnen er vaak niet mee overweg en ze zijn absoluut niet handiger als boek of als schrift. Bij ons op school willen ze binnenkort iPads voor leerlingen aanschaffen en dan alle boeken digitaal gebruiken. Een 9,7" scherm is veel te klein als je het vergelijkt met een boek.

Door Tweakers user mpijnen, vrijdag 24 mei 2013 17:20

@MAX3400 Ik ben het geheel eens met je.

@F.West98

Overdrijven is ook een kunst!! Ik vindt je erg kort door de bocht, en (waarschijnlijk door gebrek aan ervaring) denk je niet verder na. Zou jij 300 eu extra per jaar extra willen betalen om deze problemen te verhelpen?

Dat moderne techniek bijdraagt aan een beter leeromgeving daar ben ik zeker een fan van, echter gaat het nog steeds om het leren zelf en niet om alles eromheen.

Computers
Klinkt als goede computers die nog makkelijk een tijd vooruit kunnen?
Windows XP draaid nog bij veel bedrijven en instellingen en dat heeft een paar simpele redenen:
- comptabiliteit met applicaties
- geen geld en tijd voor investeringen
- hardware

iPads
Heb jij enig idee wat voor weerstand er komt als je een ipad dichtzet? Ik weet haast zeker dat het voor jullie beheerders echt niet 'te moeilijk' is maar er teveel werk bijkomt als ze het dichtzetten.

Website
Dat het niet handig is ben ik met je eens. Maar wat je bijvoorbeeld aangeeft "Het is nu nog treuriger. ... waardoor je een minuut wacht voordat je weet wat er vandaag gaande is." kom op, de wereld vergaat niet!

Webmail
Stomme keuzes zonder dat jij hier de beslissingen achter weet? Een SaaS oplossing is haast nooit ideeŽl, maar daarvoor zijn ze ook niet ontwikkeld.

Wifi
Ook hierin geef ik je gelijk dat het beter kan, maar ook hierin zullen voornamelijk de kosten een rol spelen. En aangezien heel NL moet bezuinigen, mag je blij zijn dat er WIFI is

Samengevat, ik snap best dat er ICT zaken beter kunnen, want dat is nu eenmaal zo. Maar denk voordat je zulke uitspraken doet ook even verder dan je jezelf. De scholen staan financieel onder druk, besparen besparen en nog eens besparen maar men "moet" wel mee met de techniek. Ook denk ik dat je best zonder al deze techniek nog steeds perfect kunt leren, en dat is volgens mij de essentie van een school toch?

Door Tweakers user Thmz159, vrijdag 24 mei 2013 20:05

Op mijn (middelbare) school zijn ze nu alle oude (Pentium 4) pc's aan het vervangen door Core i3 3220 met 8 GB RAM, Windows 7 en ik vermoed SSD's aangezien ze geluidsloos zijn en vreselijk snel opstarten (nog niet gecheckt eigenlijk). Lekker overkill voor wat er op die pc's gedaan wordt en ben er best jaloers op want ze zijn sneller dan mijn Core 2 Duo...

Ze hebben trouwens op de oudste serie laptops Ubuntu gezet. En spijtig genoeg dan Ubuntu 10.04, en Office door WINE. Geniaal natuurlijk. Zowel leerlingen als leerkrachten die er niets van begrepen en Ubuntu begonnen af te kraken. ( :'( )
Gevolg is dat nu die Ubuntu-laptops niet meer gebruikt worden.

Door Tweakers user Crazymonkey, vrijdag 24 mei 2013 21:12

Nu hebben ze nog meer stomme keuzes gemaakt waardoor je ook niet eens kan inloggen via outlook.com, maar naar een andere, ingewikkelde URL moet gaan.
Is heel normaal federation services heet dat.
Tot voor kort draaiden we Pentium 4, XP, 40GB HDD en 512MB RAM, dit is natuurlijk heel, heel treurig in 2012.
Just niet, we hebben er hier nog zeker een stuk of 200 in gebruik. (Wel met 1Gb aan geheugen erin) Wat doe je nou op die bakken, behalve wat internetten en Word openen....

Weet niet over wat voor school het gaat (MBO/Middelbare) maar heb je ooit eens op basisscholen gekeken. Daar is helemaal tot geen geld voor ICT.

Door Tweakers user iMick, vrijdag 24 mei 2013 21:56

Tja, herken mijn school wel een beetje in je verhalen.. Maar ik vind wel dat je je een beetje aanstelt...

Hier op school draaien we ook Zermelo voor het rooster en Magister voor alle andere dingen. Ideaal, vergeleken met alles in Magister. (wat op een ongelofelijke lompe SilverLight omgeving draait). ELO van Moodle wat wel ok is..

Ons systeembeheer is ook niet bepaald excellent. Een wachtwoorden.txt bestand met alle wachtwoorden van de leerlingen, met gehele namen en leerlingnummers. Dit was echter geŽncrypt, maar de gehele encryptie sleutel was bekend, doordat het roosterpakket op de site van Zermelo te downloaden is.

Bruteforce script geschreven en tada 'sangria', het wachtwoord van de admin. Wat konden we vanuit daar? Vrij wel niets, maar met gemak decrypten wij het wachtwoord van elke leerling. Waarbij we toegang hebben tot alles van die leerling.. Al lang voor het decrypten gemeld bij systeembeheer, maar ze vonden het niet echt zorgwekkend. Pas toen ik vroeg of hij nog van sangria hield, heeft hij heel de middag met Zermelo aan de telefoon gehangen...

CUP, een tijdelijk project op school. In het kader van mijn PWS, waar ik heb gekeken naar de iPad integratie op middelbare scholen, wilde ik een nieuwe webinterface schrijven voor alle diensten. (met bootstrap). Dus ik CUP netjes installeren, zie ik allemaal standaard wachtwoorden. "Eens even proberen". En ja hoor, met gemak kom ik in het gehele systeem.
Netjes gemeld, direct. "Ja zal worden veranderd". 6 maanden later kon ik nog steeds inloggen als 'presentie' met wachtwoord '1234'. Ze vragen bijna om misbruik hier.


Als je het zelf allemaal zo goed weet qua layout e.d., waarom help je ze niet dan? Ik heb bij mijn school in het verleden nog 2 A4tjes gestuurd met fouten op de huidige site. Drie kwart is nog steeds niet opgelost, maar toch.
Ben bezig geweest met een layout gebaseerd op Bootstrap voor Zermelo, die super werkte! (voor een groot deel dan). Dankzij bootstrap perfect op mobiel, iPad en computer. Maar het zorgt ook voor eenvoud, aangezien ik hierin ook Moodle had geplaatst. (met een kant en klare Bootstrap skin, met wat modificaties). Ook een Wordpress site die fungeert als hulp site voor de iPad, met allerlei informatie.

Op zo'n 'sub' site kan je een hoop leuke dingen plaatsen, waaronder ook links naar je webmail.. Kortom, denk zelf eens na over verbeteringen en probeer de school te helpen. In plaats van ze alleen af te kraken in je blogs.
(en ja, ik zit ook op de middelbare school).

Door Tweakers user F.West98, vrijdag 24 mei 2013 22:10

iMick schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 21:56:
Tja, herken mijn school wel een beetje in je verhalen.. Maar ik vind wel dat je je een beetje aanstelt...

Hier op school draaien we ook Zermelo voor het rooster en Magister voor alle andere dingen. Ideaal, vergeleken met alles in Magister. (wat op een ongelofelijke lompe SilverLight omgeving draait). ELO van Moodle wat wel ok is..
Inderdaad heel lomp, komt nog terug hieronder
Ons systeembeheer is ook niet bepaald excellent. Een wachtwoorden.txt bestand met alle wachtwoorden van de leerlingen, met gehele namen en leerlingnummers. Dit was echter geŽncrypt, maar de gehele encryptie sleutel was bekend, doordat het roosterpakket op de site van Zermelo te downloaden is.
Same here, ook gemeld, maar niets mee gedaan (sindsdien negeert de systeembeheerder me)
Bruteforce script geschreven en tada 'sangria', het wachtwoord van de admin. Wat konden we vanuit daar? Vrij wel niets, maar met gemak decrypten wij het wachtwoord van elke leerling. Waarbij we toegang hebben tot alles van die leerling.. Al lang voor het decrypten gemeld bij systeembeheer, maar ze vonden het niet echt zorgwekkend. Pas toen ik vroeg of hij nog van sangria hield, heeft hij heel de middag met Zermelo aan de telefoon gehangen...

CUP, een tijdelijk project op school. In het kader van mijn PWS, waar ik heb gekeken naar de iPad integratie op middelbare scholen, wilde ik een nieuwe webinterface schrijven voor alle diensten. (met bootstrap). Dus ik CUP netjes installeren, zie ik allemaal standaard wachtwoorden. "Eens even proberen". En ja hoor, met gemak kom ik in het gehele systeem.
Netjes gemeld, direct. "Ja zal worden veranderd". 6 maanden later kon ik nog steeds inloggen als 'presentie' met wachtwoord '1234'. Ze vragen bijna om misbruik hier.


Als je het zelf allemaal zo goed weet qua layout e.d., waarom help je ze niet dan? Ik heb bij mijn school in het verleden nog 2 A4tjes gestuurd met fouten op de huidige site. Drie kwart is nog steeds niet opgelost, maar toch.
Ben bezig geweest met een layout gebaseerd op Bootstrap voor Zermelo, die super werkte! (voor een groot deel dan). Dankzij bootstrap perfect op mobiel, iPad en computer. Maar het zorgt ook voor eenvoud, aangezien ik hierin ook Moodle had geplaatst. (met een kant en klare Bootstrap skin, met wat modificaties). Ook een Wordpress site die fungeert als hulp site voor de iPad, met allerlei informatie.

Op zo'n 'sub' site kan je een hoop leuke dingen plaatsen, waaronder ook links naar je webmail.. Kortom, denk zelf eens na over verbeteringen en probeer de school te helpen. In plaats van ze alleen af te kraken in je blogs.
(en ja, ik zit ook op de middelbare school).
Ik heb zelf ook zoiets geprobeerd. Ik heb het afgelopen jaar (tot kerst) gewerkt aan een soort van eigen systeem, die het rooster van Zermelo combineert met de cijfers van Magister.
Helaas waren de cijfers niet van Magister af te halen ivm Silverlight en vreselijk slechte code in de Android app. Je kon verder ook het huiswerk invoeren, en ik was nog bezig met een centrale plek waar je als klas bestanden (opdrachten e.d.) kon uploaden en fotoalbums kon maken. Dit is echter nooit af gekomen, ook omdat er geen support was vanuit de school.
Leraren waren niet bereid het huiswerk in te voeren, en leerlingen (2 per klas, klassenvertegenwoordigers) zijn er te lui voor. Dit zou opgelost kunnen worden met een app, om de drempel te verlagen tot invoeren (maar de site was al erg goed responsive), maar ik heb geen goede appmaker kunnen vinden, en zelf kan ik dat niet. (ga ik me binnenkort op richten).

Ook omdat er totaal geen support was vanuit school, op een paar enthousiaste leraren na, is dit nooit serieus opgepakt. Sinds de nieuwe site hebben ze mijn server-IP ook even leuk geblokkeerd (elk kwartier veel pagina's ophalen voor rooster) waardoor het rooster nu ook ontbreekt. Het is een beetje doodgebloed.

Ik heb dus wel degelijk zelf dingen gedaan, maar de school reageert daar niet/nauwelijks op. Daarom had ik nu wel zin in een rant :P

Door Tweakers user iMick, zaterdag 25 mei 2013 09:37

Het combineren van Zermelo en Magister, dat gaat gewoon niet lukken. Helaas ;-).
Ik vind Zermelo echter fijne software om mee te werken, in tegenstelling tot Magister.

Jij haalt waarschijnlijk met CURL alles van de site zelf af? Ik zou juist vragen of ze meer bestanden openzetten, zoals bij ons perongeluk is gedaan.

Bijv. deze bestanden:
http://rooster.pieterzeeman.nl/data/roosterwijzigingen.txt
http://rooster.pieterzeeman.nl/data/Masterlist.txt
http://rooster.pieterzeeman.nl/data/wijzigingenoverzicht.txt

Hier kan je wel iets leuks mee maken. Ook handig voor als je in de toekomst een applicatie wilt maken. Download eens de Infoweb source code op de Zermelo site, super handig als je echt wilt begrijpen hoe het in elkaar zit! :-)

Door Tweakers user kmsch, zaterdag 25 mei 2013 12:11

Hm, dan valt het bij ons zelfs nog redelijk mee. De website werkt inmiddels goed (omdat die door een leerling gemaakt is die verstand van zaken heeft) en de cijfers en roosterwijzigingen komen allemaal redelijk goed in Magister te staan. Minpuntjes zijn de wifi (die wegvalt als er >20 mensen op zitten) en de computers. Oude Pentium Dual-Core dingetjes dus dat gaat nog wel... Alleen is het jammer dat sommige leerlingen het intern geheugen eruit snokken waardoor de meeste computers nog maar 1GB ipv 2 of 4 hebben. Op een Gymnasium verdomme, het is echt idioot.

Door Tweakers user jamy015, zaterdag 25 mei 2013 14:36

Als ik deze reacties lees begin ik bijna zelf te huilen... is dit nou normaal op scholen? Bij ons op school (middelbare) hebben we dan wel geen eigen iPads of laptops, maar we hebben tenminste degelijke PC's (i5) met Windows 7, overal redelijke wifi-dekking en een goed roostersysteem (de HTML die eruit komt is om van te kotsen, maar het werkt gewoon goed). Leraren zijn niet te beroerd om het huiswerk in Magister te zetten en leerlingen zijn niet te beroerd om in Magister te kijken wat het huiswerk is, dus een fysieke agenda is steeds minder een benodigdheid. Enige nadeel is dat Magister af en toe een beetje lomp is op pc's, maar aangezien ze tegenwoordig ook Android/iPhone apps hebben waarmee je in een halve minuut je huiswerk weet is dat ook geen probleem.

Door Tweakers user F.West98, zaterdag 25 mei 2013 15:39

iMick schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 09:37:
Het combineren van Zermelo en Magister, dat gaat gewoon niet lukken. Helaas ;-).
Ik vind Zermelo echter fijne software om mee te werken, in tegenstelling tot Magister.
Als ik toegang zou hebben tot de Magister API (en die is er), zou het wel kunnen natuurlijk :)
Jij haalt waarschijnlijk met CURL alles van de site zelf af? Ik zou juist vragen of ze meer bestanden openzetten, zoals bij ons perongeluk is gedaan.

Bijv. deze bestanden:
http://rooster.pieterzeeman.nl/data/roosterwijzigingen.txt
http://rooster.pieterzeeman.nl/data/Masterlist.txt
http://rooster.pieterzeeman.nl/data/wijzigingenoverzicht.txt

Hier kan je wel iets leuks mee maken. Ook handig voor als je in de toekomst een applicatie wilt maken. Download eens de Infoweb source code op de Zermelo site, super handig als je echt wilt begrijpen hoe het in elkaar zit! :-)
Ik heb er naar gevraagd, mogelijkheden om buiten cURL om de roosterdata te krijgen, dat kon niet, zit 'in het schoolnetwerk' en ik kon enkel de huidige DB krijgen (een backup).
Ik heb toen de Infoweb source code idd gedownload om te kijken, maar al die bestanden waren er niet.
koeny 3 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 12:11:
Hm, dan valt het bij ons zelfs nog redelijk mee. De website werkt inmiddels goed (omdat die door een leerling gemaakt is die verstand van zaken heeft) en de cijfers en roosterwijzigingen komen allemaal redelijk goed in Magister te staan. Minpuntjes zijn de wifi (die wegvalt als er >20 mensen op zitten) en de computers. Oude Pentium Dual-Core dingetjes dus dat gaat nog wel... Alleen is het jammer dat sommige leerlingen het intern geheugen eruit snokken waardoor de meeste computers nog maar 1GB ipv 2 of 4 hebben. Op een Gymnasium verdomme, het is echt idioot.
Dat is wel erg treurig :')

Door Tweakers user TecHHeaD, zondag 26 mei 2013 01:49

Flame_Flowe schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:02:
Nee oude hardware zoals een C2D of een P4 en 512 a 1 gb ram zijn zeker geen probleem als je bijv 3 virtuele machines moet laten draaien met XP der boven op :+ Bij ons op school is het wireless ook diep triest. Captive jails die niet werken en pc's die compleet naar de klote zijn... Ik heb al sinds lange tijd gewoon mijn eige laptop mee die doet ut tenminste :+

MBO ICT is dus blijkbaar overal net zo dramatisch als bij ons :P

Edit: ICT opleidingen
Juistja, kindjes van 12/13/14 die VM's draaien met wat voor doel ookalweer? ROFLOL

Ik ben het eigenlijk best wel met de eerste comment eens....

Door Tweakers user sebastius, zondag 26 mei 2013 22:28

Weet je, ik snap niet helemaal waar je je boos over maakt.

Wij hebben op onze basisschool nog STEEDS een flink aantal P4 computers draaien, sterker nog, op een aantal computers zit zelfs nog een beeldbuis ipv een plat scherm.

We draaien ook nog gewoon Windows XP en Office 2003.

Alles hangt samen met budgetten en beschikbare uren voor de ICTman.

[Reactie gewijzigd op zondag 26 mei 2013 22:28]


Door Tweakers user Supermario16, maandag 27 mei 2013 11:39

Voor welke basisvakken op een middelbare school heb je nu echt en pc nodig?
* Talen, nee. Verslagen typen doe je thuis of in de mediatheek, Word draait overal op.
* Wiskunde, nee. Leer maar hoe je met je hoofd moet rekenen, zeker op VWO.
* etc...

Ik snap best dat computers op school het leven gemakkelijker maken, en de leerdoelen van studenten kunnen ondersteunen, maar mijn inziens kun je nog steeds een middelbare school diploma halen zonder Wifi, iPads en allerlei andere onzin.

Wat ik wel met je eens ben is dat een school moet zorgen voor een degelijke basis infrastructuur zodat systemen die ook echt voor leerdoelen gebruikt worden ook fatsoenlijk werken. Dat wil zeggen:
* Betrouwbare (bekabelde) infrastructuur.
* Genoeg opslagruimte voor studenten om bestanden op te slaan, eventueel aangevuld met e-mail (webmail).
* Mediatheek met voldoende systemen, die snel genoeg zijn en de juiste software hebben om aan schoolse zaken te kunnen werken. Een Windows XP machine is wat mij betreft daarvoor voldoende.

Wat ik ook niet snap is dat men dit niet centraal regelt. Er zijn zoveel middelbare scholen in Nederland, waarom brengt men het hele IT gebeuren niet gewoon onder in een paar datacentra en zorgt men voor een stabiele infrastructuur met een centraal beheer. Zorg dat je wat extra getrainde docenten op locatie hebt om was simepele werkzaamheden uit te kunnen voeren. Op die manier kan er ook tijd / geld vrij gemaakt worden om de beheerders kennis te laten maken met nieuwe software / technieken, waarvoor ze ook de tijd hebben om deze te implementeren.

Door Tweakers user sfranken, maandag 27 mei 2013 15:45

Ben ik blij dat mijn middelbare alles op orde had. Laptops en computers waren nieuw en snel, en mooi schoon (fysiek en qua software).
De WiFi was snel en had goed bereik overal, de school site was mooi en het cijfersysteem en de custom ELO werkten als een gesmeerde trein!

Door Tweakers user Martijntj, maandag 3 juni 2013 15:31

sfranken schreef op maandag 27 mei 2013 @ 15:45:
Ben ik blij dat mijn middelbare alles op orde had. Laptops en computers waren nieuw en snel, en mooi schoon (fysiek en qua software).
De WiFi was snel en had goed bereik overal, de school site was mooi en het cijfersysteem en de custom ELO werkten als een gesmeerde trein!
Welke school was dat?

Reageren is niet meer mogelijk