ICT en onderwijs: mijn visie

Door F.West98 op zaterdag 11 mei 2013 00:24 - Reacties (22)
Categorieën: Internet, School, Technisch, Views: 3.960

Ik zit nu al bijna een jaar in de iPadklas, een pilot bij ons op school om te bepalen of ze de iPad schoolbreed gaan introduceren. Na een jaar heb ik eens de tijd genomen om adhv mijn ervaringen alles op een rijtje te zetten en mijn mening over ICT in het onderwijs te vertellen.

Open dag

Ik ben namens school op een open dag achtig iets geweest, Het onderwijs in 2020. Dit was een saaie dag met trendwatchers (die nergens op sloegen) en meer, maar één ding heb ik wel gemerkt. Enthousiaste leraren zien de iPad, of welk ander apparaat dan ook, als primair leermiddel wat het leren verbetert. Slimme apps die je leerproces in de gaten houden, onderwijsgames, dat zijn de dingen die de leraren willen zien, maar niet zien terugkomen in de App Stores.

Misschien is dat maar goed ook, ik, en met mij vele klasgenoten (4e klas VWO), vinden onderwijsgames echt heel stom. Gamen is gamen, vrije tijd. In je vrije tijd en ontspanning wil je niet met school bezig zijn. Verder is de uitwerking vaak heel slecht. Vragen beantwoorden om verder te komen is niet motiverend; je denkt al snel "Laat maar, ik HOEF niet meer verder te komen".

Na enig gediscussieer in de groep kwamen we erachter dat er vele factoren zijn die een game leuk maken. Het competetieve, je wil beter zijn, maar ook hoe moeilijk of makkelijk dat is en de manier WAAROP je beter wordt.
Wij als leerlingen weten wel wat we niet willen, maar minder goed wat de dan wel willen. Wat willen we dan wel? Ook in mijn klas weet niemand dat, dat blijkt wel uit het schoolproject een paar weken terug. We moesten een 'leuke' 'app' maken nav een opdracht van een leraar. Hierin kwam vaak terug dat het een 'game' moest zijn (bewijst weer eens wat ik net zei), en de uitwerkingen leken steeds weer op wat er al was - en slecht is.

De-gamification

Ik, als leerling, zie de iPad of enig ander apparaat zeker niet als primair leermiddel. In ieder geval niet nu, omdat het teveel beperkingen heeft, misschien over twintig jaar wel, verderop meer.
Ik, en de rest van mijn klasgenoten gebruiken de iPad als hulpmiddel. We maken aantekeningen erop, zodat we niet steeds de losse blaadjes kwijtraken. We spelen spelletjes erop (ja, ook tijdens de les), vooral om ons hoofd leeg te maken, waarna we ons weer beter kunnen concentreren. Dit doen we zeker niet om dwars te zijn. Zolang de leraar enthousiast en goed is, letten wij gewoon goed op.

Inderdaad, het komt weer bij de leraar. De leraar moet gewoon goed lesgeven om ons enthousiast te maken. Geen geld steken in onderwijsgames, die werken niet. Haal het idee games uit je hoofd, de-gamification. En stuur dat geld naar de lerarenopleiding.

Gebruik in de les

Sommige docenten kiezen ervoor de iPad niet in de klas te willen, hij moet in de tas blijven. Dit zijn vooral de alpha-gerichte vakken als Nederlands en Maatschappijleer. Andere docenten zijn juist heel enthousiast en gebruiken het zo veel mogelijk. Dit zijn vooral bèta-vakken als Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde, en (heel gek) ook Gymnastiek.

Vaak maken de leraren bij de talen minder werk van het goed inzetten van de iPad. Ze hebben bij voorbaat al geen kennis en hebben geen zin om er veel tijd in te stoppen.
Bij de bèta vakken wordt het - op Biologie na - bij alle vakken als handig hulpmiddel gebruikt. Apps als Video Physics zijn erg handig. Ook werken we bij Natuurkunde met digitoetsen, een methode die ons echt motiveren om opdrachten te maken.

Wij gebruiken op school It's Learning, daarop kan je die digitoetsen maken. Ze bestaan uit 3-10 vragen en de vragen gaan over de net behandelde stof. Je mag dit samen doen.
Nadat je de toets hebt ingeleverd krijg je een cijfer, vaak een 10 vanwege samenwerken. Aan het eind van het jaar krijg je het gemiddelde als proefwerkcijfer erbij. Dit is voor velen dus een 'gratis' 9+, wat motiverend is.

Bij Wiskunde en Natuurkunde gebruiken we Socrative, een soort quiz-in-de-klas. Je kan als leraar een 'room' aanmaken en dan vragen stellen. Leerlingen beantwoorden die (anoniem), waarna de leraar de resultaten kan zien. Dit betrekt de leerlingen meer bij de les, altijd iets goed lijkt mij.

Bij Latijn gebruiken we de iPad als woordenboek++ (Wiktionary) en streep-zet-apparaat. In de app iAnnotate kan je bij de online gezette teksten strepen en aantekeningen maken. Dit is heel handig, ook met kleurtjes.

Een mislukkend idee is het zetten van het boek op internet. Je kan niet multitasken op een iPad en daarom niet én je boek, én je aantekeningen tegelijk hebben, en steeds switchen is heel onhandig.

De toekomst

In de toekomst verwacht ik grote computertafels. Je hebt ze nu al, maar dan breder gebruikt. Je hebt dan ipv een tafel één groot touchscreen waarop je je 'boek' en 'schrift' hebt en die open kan leggen. Je kan hier beter mee multitasken en dan wordt het apparaat ook het primaire leermiddel, alhoewel leraren belangrijk blijven. Ze zijn gewoon onmisbaar.

Conclusie

Nu is de iPad vooral handig als hulpmiddel. Aantekeningen maken, stemkastje, woordenboek, enz. Verder is het niet handig vanwege de beperkte mogelijkheden.
Maar er is hoop, met de touchtables. Dit lijkt mij een veel betere investering voor een school dan tablets, elk jaar weer, maar wel duurder en nu (nog) niet geschikt.

Commentaar of opmerkigen? Graag!

Volgende: VrijMiBlog: Opinie: Tweakers in de toekomst 05-'13 VrijMiBlog: Opinie: Tweakers in de toekomst
Volgende: FMod: Versie 2.2: Direct quoten op forum! 04-'13 FMod: Versie 2.2: Direct quoten op forum!

Reacties


Door Tweakers user WeeJeWel, zaterdag 11 mei 2013 00:43

Leuk leuk leuk :D

Door Tweakers user himlims_, zaterdag 11 mei 2013 01:39

de tablet is een hulpmiddel in het onderwijs geen oplossing. als onderwijs moet je wle mee. uitgevers zijn druk bezig hun les materiaal te digitalisen (wat laat) maar daarbij wordt vaak wel gekeken naar platform onafhankelijke oplossingen. wat denk je dat boeken etc. kosten, tablet kan dan zelfs nog goedkoper zijn. aantal computerwerkplekken neemt ook af.

Door Tweakers user Felyrion, zaterdag 11 mei 2013 01:41

Prima geschreven :)

Wel mooi dat ze in ieder geval durven te experimenteren met dit soort zaken. Ik denk zeker dat iPads tablets een plek verdienen in het onderwijs, alleen zal hun plek nog verder uitgekristaliseerd moeten worden.

Wat mij betreft is het zeker voor jongeren een leuke manier om meer betrokken te zijn bij een les. Je noemde al wat voorbeelden zoals stemkastjes, en dat zorgt er denk ik wel voor dat er net even wat meer interactie ontstaat tussen klas en leraar.
Alleen dat is al voldoende reden om ze te gebruiken denk ik.


Over het game gedeelte: dat is een gebied wat ik met veel interesse volg.
Er zitten verschillende kanten aan, met aan de ene kant de meest letterlijke interpretatie: spelletjes waarbij je leert. Maar dat is volgens mij veel te beperkend als je hier over nadenkt. De bredere denkwijze is het gebruik maken van de "trucs" die spelletjes leuk maken (uiteindelijk toegepast in het onderwijs heeft dit natuurlijk weinig meer met spelletjes ansich te doen).

De mechanics in games die games voor ons zo leuk maken (het reward systeem) wordt nog weinig toegepast in het onderwijs. Hier zie ik nog best kansen.
Het gebruik van tablets (interactie) kan hier een fijne jumpstart voor vormen.

Als je je hierin interesseert zijn er wel een paar leuke TED talks en andere videos over te vinden. Meestal onder "education gamification".

Extra Credits: Gamifying Education
TED: Gabe Zichermann - Gamification
Google Tech Talk - Meaningful Play: Getting Gamification Right

Interessant om je gedachten er eens over te laten gaan.
Als ik dit op mezelf projecteer denk ik wel dat hier redelijk wat te winnen zou zijn geweest in mijn onderwijs loopbaan. Desinteresse en sleur hebben me regelmatig parten gespeeld... terwijl ik in WoW menig zinloos achievement heb nagejaagd met veel plezier.


Even kort door de bocht en misschien te geromantiseerd, maar ik zie het wel voor me... in plaats van "shit, nóg een toets.. pff.. hoe pers ik hier een zesje uit.." naar "hey, volgende week nog een toets, als ik 70 punten haal kan ik een level hoger halen, en misschien die achievement voor 5 voldoendes op een rij.. " oid.

Nu social media mainstream is, kunnen zulke dingen ook veel mooier toegepast worden. Een soort badges die iedereen kan zien, etc.
Ik zie wel mogelijkheden :)

[Reactie gewijzigd op zaterdag 11 mei 2013 01:46]


Door Tweakers user F.West98, zaterdag 11 mei 2013 02:24

himlims_ schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 01:39:
de tablet is een hulpmiddel in het onderwijs geen oplossing. als onderwijs moet je wle mee. uitgevers zijn druk bezig hun les materiaal te digitalisen (wat laat) maar daarbij wordt vaak wel gekeken naar platform onafhankelijke oplossingen. wat denk je dat boeken etc. kosten, tablet kan dan zelfs nog goedkoper zijn. aantal computerwerkplekken neemt ook af.
Uitgevers doen dat dus juist verkeerd. Je kan niet multitasken op een tablet. Je kan niet en opdrachten maken, en lezen tegelijk. En steeds switchen is heel erg kut.
Bedankt
Wel mooi dat ze in ieder geval durven te experimenteren met dit soort zaken. Ik denk zeker dat iPads tablets een plek verdienen in het onderwijs, alleen zal hun plek nog verder uitgekristaliseerd moeten worden.

Wat mij betreft is het zeker voor jongeren een leuke manier om meer betrokken te zijn bij een les. Je noemde al wat voorbeelden zoals stemkastjes, en dat zorgt er denk ik wel voor dat er net even wat meer interactie ontstaat tussen klas en leraar.
Alleen dat is al voldoende reden om ze te gebruiken denk ik.
Zeker, maar niet, zoals veel leraren nu willen, als primair leermiddel. En als dat gaat gebeuren, moet dat beter uitgedacht worden
Ik zie het eerder gebeuren als er grotere schermen zijn
Over het game gedeelte: dat is een gebied wat ik met veel interesse volg.
Er zitten verschillende kanten aan, met aan de ene kant de meest letterlijke interpretatie: spelletjes waarbij je leert. Maar dat is volgens mij veel te beperkend als je hier over nadenkt. De bredere denkwijze is het gebruik maken van de "trucs" die spelletjes leuk maken (uiteindelijk toegepast in het onderwijs heeft dit natuurlijk weinig meer met spelletjes ansich te doen).

De mechanics in games die games voor ons zo leuk maken (het reward systeem) wordt nog weinig toegepast in het onderwijs. Hier zie ik nog best kansen.
Het gebruik van tablets (interactie) kan hier een fijne jumpstart voor vormen.

Als je je hierin interesseert zijn er wel een paar leuke TED talks en andere videos over te vinden. Meestal onder "education gamification".

Extra Credits: Gamifying Education
TED: Gabe Zichermann - Gamification
Google Tech Talk - Meaningful Play: Getting Gamification Right

Interessant om je gedachten er eens over te laten gaan.
Als ik dit op mezelf projecteer denk ik wel dat hier redelijk wat te winnen zou zijn geweest in mijn onderwijs loopbaan. Desinteresse en sleur hebben me regelmatig parten gespeeld... terwijl ik in WoW menig zinloos achievement heb nagejaagd met veel plezier.


Even kort door de bocht en misschien te geromantiseerd, maar ik zie het wel voor me... in plaats van "shit, nóg een toets.. pff.. hoe pers ik hier een zesje uit.." naar "hey, volgende week nog een toets, als ik 70 punten haal kan ik een level hoger halen, en misschien die achievement voor 5 voldoendes op een rij.. " oid.

Nu social media mainstream is, kunnen zulke dingen ook veel mooier toegepast worden. Een soort badges die iedereen kan zien, etc.
Ik zie wel mogelijkheden :)
Zeker, maar dat moet beter uitgewerkt, en zeker kleine bedrijfjes kunnen niet goed opboksen tegen EA, Ubisoft, Blizzard, enz. Dat moeten ze wel kunnen als je games willen maken die meer worden gespeeld dan de huidige dingen..

Door Tweakers user kingtim, zaterdag 11 mei 2013 09:03

Goed geschreven en leuk om de mening van een leerling te zien op dit gebied.

Ikzelf ben nu bezig met mijn 2e graads natuurkunde bevoegdheid te halen en zit een beetje te spelen met de gedachte om meer digitale media te gebruiken in de klas (mijn klas heeft geen ipadklas overigens maar tegenwoordig heeft iedere leerling een smartphone).

Mijn school heeft geen itslearning maar ik was in mijn zoektocht naar snelle (kleine) toetsen socrative ook al tegengekomen. Je noemt het heel eventjes maar zou je daar misschien wat meer je ervaringen over willen delen? Ik ben met name benieuwd naar hoe lang het duurt (per les) om het op te zetten, of het te doen is op een klein (smartphone) scherm en of je eventuele valkuilen bent tegengekomen bij dit programma.


Overigens vind ik het idee van gamification natuurlijk wel leuk klinken maar het is en blijft dingen leren, iets wat niet altijd even leuk is hoe hard we ook proberen het leuker te maken. (beetje à la belastingdienst :P ).

Door Tweakers user Caelorum, zaterdag 11 mei 2013 11:34

Misschien is dat maar goed ook, ik, en met mij vele klasgenoten (4e klas VWO), vinden onderwijsgames echt heel stom. Gamen is gamen, vrije tijd. In je vrije tijd en ontspanning wil je niet met school bezig zijn. Verder is de uitwerking vaak heel slecht. Vragen beantwoorden om verder te komen is niet motiverend; je denkt al snel "Laat maar, ik HOEF niet meer verder te komen".
Dit getuigt eigenlijk meer van de erbarmelijke staat van onderwijsgames dan dat het idee echt slecht is. Een goede gamedesigner kan het hele leerproces zodanig verpakken dat je niet eens door hebt dat je dingen leert totdat iemand (bijv. de docent) het achteraf gaat opnoemen (en soms leer je het ook pas als iemand je er op wijst).
Als je alleen al kijkt wat je kan leren over levensbeschouwing, ethiek, etc. uit games. Neem Fallout 3 waar in een dorp kannibalen wonen, waar je met verschillende uitkomsten uit kan weglopen. Dat is nog een behoorlijk oppervlakkige ook overigens, maar op het moment zelf heb je niet het idee dat je iets hebt geleerd (heb je waarschijnlijk ook niet). Totdat je moeder, docent of iemand anders je wijst op het dilemma en je laat denken over wat je hebt gedaan.
IMO is dat ook wat je bij onderwijsgames moet doen. Mensen in situaties brengen en laten handelen en het achteraf persoonlijk bespreken (dus 1 op 1). Ze bewust laten worden van wat ze hebben gedaan en ze er op laten reflecteren, eventuele problemen vinden en oplossen.

Over fallout is nog een leuke paper (een kleine) Moral Decision Making in Fallout http://gamestudies.org/0902/articles/schulzke
En zo zijn er nog veel meer papers link, link en link (zoekpagina).

Het lastigste is denk ik dat de meeste game designers niet een achtergrond in onderwijskunde hebben en er ook bar weinig meet te maken hebben gehad. Wellicht dat daar ooit nog verandering in komt, omdat serious gaming in het onderwijs natuurlijk in potentie een enorm grote markt is

[Reactie gewijzigd op zaterdag 11 mei 2013 11:46]


Door Tweakers user pythagorasABC, zaterdag 11 mei 2013 12:05

Erg goed geschreven, zeker voor een middelbaar scholier! Misschien is het een idee om dit naar de directeur/verantwoordelijke voor ipad's te sturen?

Door Tweakers user sypie, zaterdag 11 mei 2013 13:40

Ik ben docent onderbouw. Om mij heen zie ik tablets en laptops ingezet worden als doel, en niet als middel. Hiermee gaan veel scholen onderuit. Wordt er nog wat geleerd op die dingen of gaat het er alleen maar om dat de leerling een apparaat gebruikt bij zijn werk? In dat geval wordt het tijd dat we weer teruggaan naar rekenen met de rekenmachine, dat is ook een apparaat.

Omdat je in 4VWO zit, en dus nog 2 jaar te gaan hebt (aangenomen dat je niet zo excellent bent dat je VWO 5 mag overslaan) is dit ook een interessant stuk, misschien eens voorstellen bij een docent: http://www.popsci.com/sci...at-their-game-theory-exam

Wat die docent beschrijft is gewoon ontzettend waar. Je kunt leerlingen/studenten op een heel andere manier betrekken bij je vak én toch ontzettend veel laten leren.

Nog een aanvulling voor docenten op scholen met tablets of laptops: ga eens de classroom flippen! Flipping the classroom is uitermate geschikt wanneer leerlingen of studenten een apparaat hebben waarop ze video's kunnen bekijken. De opzet van de lessen worden daarmee heel anders en de cijfers gaan écht omhoog. Vastlopende leerlingen kun je in je les namelijk verder helpen en niet wanneer die thuis over z'n boeken gebogen zit.

Door Tweakers user Patriot, zaterdag 11 mei 2013 14:51

Felyrion schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 01:41:

Over het game gedeelte: dat is een gebied wat ik met veel interesse volg.
Er zitten verschillende kanten aan, met aan de ene kant de meest letterlijke interpretatie: spelletjes waarbij je leert. Maar dat is volgens mij veel te beperkend als je hier over nadenkt. De bredere denkwijze is het gebruik maken van de "trucs" die spelletjes leuk maken (uiteindelijk toegepast in het onderwijs heeft dit natuurlijk weinig meer met spelletjes ansich te doen)
Dat is ook naar mijn mening het grootste probleem. Er wordt gesproken van "gamification", maar dat is eigenlijk niet wat er gebeurd. Het woord "gamification" impliceert dat er iets aan de leermethode wordt toegevoegd dat te maken heeft met gaming. In de praktijk is het echter inderdaad slechts zo dat men een bestaand gameconcept opvullen met het onderwerp waarover geleerd moet worden. "Teachification", zegmaar.

Op het moment dat je die "trucs" toevoegt aan het onderwijs kun je pas echt spreken van gamification. Pas dan ben je de bestaande methodes van onderwijzen aan het uitbreiden met dingen waarvan we in de gamewereld hebben ontdekt dat ze de speler/student betrekken bij het onderwerp.

Door Tweakers user lennart111, zaterdag 11 mei 2013 16:44

Goed geschreven tekst, de inhoud komt sterk overeen met mijn eigen mening.
In mijn ogen komt het namelijk ongeveer hier op neer: er is een mooie nieuwe technologie (dit kan van alles zijn, pc's beamers smartboards e.d.) beschikbaar en in de 'buitenwereld' wordt hier volop gebruik van gemaakt maar in het onderwijs niet. Dit heeft te maken met het feit dat óf het onderwijs geen idee heeft hoe ze de technologie moet implementeren óf ze hebben wel een idee hoe ze het moeten gebruiken maar ze hebben geen geld.

Door Tweakers user Tijmen007, zaterdag 11 mei 2013 18:19

lennart111 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 16:44:
In mijn ogen komt het namelijk ongeveer hier op neer: er is een mooie nieuwe technologie (dit kan van alles zijn, pc's beamers smartboards e.d.) beschikbaar en in de 'buitenwereld' wordt hier volop gebruik van gemaakt maar in het onderwijs niet.
Inderdaad. Op de school waar ik op had gezeten was het helemaal mooi, daar hadden ze smartboards, beamers, laptops, etc. maar wisten ze niet hoe ermee om te gaan :+. Dit gebeurd zo vaak, dingen die voor een doel worden ontworpen en vervolgens voor een ander doel ook wordt gebruikt. Je ziet dit overal, in de zorg, in scholen, etc..

Achterlijk als je het mij vraagt, ze moeten iets meer moeite in specialisatie. Heeft de lokale ICT afdeling ook eindelijk eens iets serieus te doen ;).

Door Tweakers user mauritso, zaterdag 11 mei 2013 20:49

Bij mij op school (ook VWO 4 overigens) ervaar ik zo'n beetje hetzelfde, alhoewel er bij ons op school wel goed gebruikt word gemaakt van beamers/smartboards/laptops (door leraren).

Er zijn 2 klassen bij ons op school die gebruik maken van iPads en laptops (door elkaar), na de 1e periode dit jaar kwam een van de leraren die een van de coördinatoren van dat project was naar mij toe om te vertellen dat er amper goed gebruikt word van de beschikbare middelen en daarbij de vraag of ik en een paar anderen ideeën en suggesties hadden (*zucht*). 50% van die klas had iPads, 35% een laptop met windows en 15% een laptop met mac os x. Veel fragmentatie, dus ideaal voor universele oplossingen /s. Eigenlijk had niemand echt nagedacht waarvoor de iPads en laptops gebruikt moesten worden, alleen dat ze gebruikt zouden moeten worden. (Apps van uitgevers voor de iPad, boeken van uitgevers via flash o.i.d. dus alleen goed benaderbaar via laptops.)

Ik kan me wel vinden in je mening over slecht vermomde leer applicaties, maar ik denk wel dat als je het goed doet, dat het wel een kans heeft. Denk aan een spel als Portal (met meer objecten) wat prima geschikt zou zijn voor natuurkunde en wiskunde, waarbij je zover kunt spelen als de behandelde stof, wanneer je daar een puntensysteem (competitie) en een cijfer dat meetelt voor je rapport aan koppelt, dan zou dat mits goed uitgevoerd wel kans op succes hebben.

En je moet een iPad inderdaad niet zien als primair leermiddel, maar laptops zijn daar wel redelijk geschikt voor. Als er een manier zou zijn om van het gezeul van boeken af te komen, dat zou erg fijn zijn, onze wiskunde-methode heeft al een antwoordenboek en boek online en de leraar vindt het geen probleem als je een laptop meeneemt en je boeken thuislaat, als dit voor elke methode een mogelijkheid zou zijn dan is dat probleem in principe opgelost, nu is het alsnog half werk (zoals 95% van alle techniek gerelateerde dingen in het onderwijs heb ik het gevoel).

Waar het wel blijft hangen is dat sommige leraren (vooral oudere) bang zijn voor vernieuwing en verandering, bijv. geen aantekeningen maken op een laptop/tablet, terwijl aantekeningen maken volgens mij eigen verantwoordelijkheid moeten zijn en ook op een voor jezelf handig manier. Of wanneer je antwoord op een vraag moet zoeken in boek x dat je even van achterin de klas moet zoeken, wat in de tijd die het kost om dat boek te pakken al opgezocht is via het internet.

@sypie En die link die gaat zeker naar een aantal leraren, bedankt!

Door Tweakers user sypie, zaterdag 11 mei 2013 21:00

Het verhaal dat men apparaten introduceert in het onderwijs "omdat het kan" in plaats van met voorbedachte rade aanschaffen komt mij bekend voor.

Bij ons op school zijn als pilot een aantal laptopkarren aangeschaft met ieder 30 laptops. Het opstarten duurt lang, zeker wanneer iemand niet dezelfde laptop pakt als een vorige keer (downloaden van het gebruikersprofiel, Windows 7). Daarnaast zijn er 10 Samsung tablets aangeschaft voor kleine tussendoor dingen, geen idee met welk doel...

Een pilot zou om de X aantal tijd geëvalueerd moeten worden. Helaas wordt dat niet gedaan. Er wordt niet gekeken hoe het gaat, hoe ze ingezet worden, waarvoor ze ingezet worden wat beter of anders kan... Nee. Pleur ze maar in de school en het komt wel goed... Is de gedachte van de mensen achter de bureaus. Helaas werkt dat niet zo, maar dat weten die mensen dan weer niet.

Door Tweakers user bwerg, zaterdag 11 mei 2013 22:45

Ik vraag me ook af hoe leerzaam deze games nou eigenlijk zijn t.o.v. een traditionele leermethode. Voorbeelden die ik genoemd zie worden zijn portal voor ruimtelijk inzicht en fallout voor morele keuzes. Op zich waar, maar wat voor invloed heeft dat op het eindexamen? Nul komma nul. Nul komma één misschien, hooguit. Ethiek leer je gewoon door een discussie in de klas te starten, wiskunde gewoon door opdrachten te maken, dat gaat honderd keer efficiënter. Ja, ik heb wel wat inzicht gekregen van strategy games maar als je kijkt hoe vaak je het in de praktijk nodig hebt en hoeveel uur je erin steekt is dat niet leerzamer dan één keer in de week boodschappen doen, bij wijze van spreken.

Ik vraag me dus af: worden dit soort games dan ingezet als aanvulling (bijvoorbeeld 10 minuten ruimtelijk inzicht oefenen met een game, en dan een schrift erbij om wiskundige opdrachten te maken over wat je net speelde)? Hoe moet ik mij zo'n game voorstellen? Of zijn het gewoon opdrachten, maar dan met hippe plaatjes/filmpjes ter ondersteuning?

Ik zou zelf ook huiverig zijn voor tablets in de klas. Voor aantekeningen en opzoeken een prima idee natuurlijk want het gaat gewoon efficiënter, maar ik kan me geen digitale vorm van wiskunde voorstellen. Typisch dan ook dat middelbare scholen daar hip in willen zijn, en dat op de universiteit wiskunde/natuurkunde en zelfs veel informatica gewoon op papier gemaakt wordt in werkcolleges. Soms een filmpje van één minuut in het hoorcollege, dat kan prima klassikaal.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 11 mei 2013 22:49]


Door Tweakers user F.West98, zaterdag 11 mei 2013 23:48

kingtim schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 09:03:
Goed geschreven en leuk om de mening van een leerling te zien op dit gebied.

Mijn school heeft geen itslearning maar ik was in mijn zoektocht naar snelle (kleine) toetsen socrative ook al tegengekomen. Je noemt het heel eventjes maar zou je daar misschien wat meer je ervaringen over willen delen? Ik ben met name benieuwd naar hoe lang het duurt (per les) om het op te zetten, of het te doen is op een klein (smartphone) scherm en of je eventuele valkuilen bent tegengekomen bij dit programma.
Socrative is heel simpel en in 3min op te zetten,
Eventuele valkuilen: erg beperkt, anoniem.

Morgen antwoord ik op de rest

Door Tweakers user mauritso, zondag 12 mei 2013 01:13

bwerg schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 22:45:
Ik vraag me ook af hoe leerzaam deze games nou eigenlijk zijn t.o.v. een traditionele leermethode. Voorbeelden die ik genoemd zie worden zijn portal voor ruimtelijk inzicht en fallout voor morele keuzes. Op zich waar, maar wat voor invloed heeft dat op het eindexamen? Nul komma nul. Nul komma één misschien, hooguit. Ethiek leer je gewoon door een discussie in de klas te starten, wiskunde gewoon door opdrachten te maken, dat gaat honderd keer efficiënter. Ja, ik heb wel wat inzicht gekregen van strategy games maar als je kijkt hoe vaak je het in de praktijk nodig hebt en hoeveel uur je erin steekt is dat niet leerzamer dan één keer in de week boodschappen doen, bij wijze van spreken.

Ik vraag me dus af: worden dit soort games dan ingezet als aanvulling (bijvoorbeeld 10 minuten ruimtelijk inzicht oefenen met een game, en dan een schrift erbij om wiskundige opdrachten te maken over wat je net speelde)? Hoe moet ik mij zo'n game voorstellen? Of zijn het gewoon opdrachten, maar dan met hippe plaatjes/filmpjes ter ondersteuning?

Ik zou zelf ook huiverig zijn voor tablets in de klas. Voor aantekeningen en opzoeken een prima idee natuurlijk want het gaat gewoon efficiënter, maar ik kan me geen digitale vorm van wiskunde voorstellen. Typisch dan ook dat middelbare scholen daar hip in willen zijn, en dat op de universiteit wiskunde/natuurkunde en zelfs veel informatica gewoon op papier gemaakt wordt in werkcolleges. Soms een filmpje van één minuut in het hoorcollege, dat kan prima klassikaal.
Bij onze methode "getal en ruimte" kun je een deel van de wiskunde opdrachten ook online maken, dat gaat gewoon door wat je normaal in je schrift zet te typen, dus dat zou je je wel kunnen voorstellen denk ik ;).

Wat ik persoonlijk al een grote vooruitgang zou vinden is al onze boeken digitaal, zodat je met een laptop/tablet met windows 8 (het liefst in pdf-vorm zodat je het op zo'n beetje elk apparaat kunt gebruiken maar ach)+een paar schriften en wat schrijfgerei klaar bent in plaats van laptop (voor informatica/bepaalde vakken als je werkt aan een project o.i.d.), een map, schriften, schrijfgerei en boeken... Niet perse omdat het te zwaar is, we zijn nog jong, maar een centraal ding heeft zo zijn voordelen.

Over leerzame games kan ik niet echt meepraten, die worden bij ons op school voor zover ik weet niet gebruikt. Van Portal in huidige vorm zul je niet superveel leren, maar ik denk wel dat er game gemaakt zou kunnen worden met een deel van de elementen die portal een goed spel maken en wat leerzame aspecten, die het goed zou kunnen doen.

EDIT: typo.

[Reactie gewijzigd op zondag 12 mei 2013 01:14]


Door Tweakers user Caelorum, zondag 12 mei 2013 20:44

Boeken kan je beter in epub formaat dan pdf krijgen hoor :) pdf in A4 vorm op een kleine e-reader lezen is echt een ramp.

Over Portal, daar kan je best wel het een en ander over ruimtelijk inzicht, planning en probleem oplossend vermogen leren. Al vermoed ik dat jij al wat ouder bent dan de doelgroep die dat nodig heeft ^^

Door Tweakers user F.West98, zondag 12 mei 2013 21:16

Caelorum schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:34:
[...]

Dit getuigt eigenlijk meer van de erbarmelijke staat van onderwijsgames dan dat het idee echt slecht is. Een goede gamedesigner kan het hele leerproces zodanig verpakken dat je niet eens door hebt dat je dingen leert totdat iemand (bijv. de docent) het achteraf gaat opnoemen (en soms leer je het ook pas als iemand je er op wijst).
Als je alleen al kijkt wat je kan leren over levensbeschouwing, ethiek, etc. uit games. Neem Fallout 3 waar in een dorp kannibalen wonen, waar je met verschillende uitkomsten uit kan weglopen. Dat is nog een behoorlijk oppervlakkige ook overigens, maar op het moment zelf heb je niet het idee dat je iets hebt geleerd (heb je waarschijnlijk ook niet). Totdat je moeder, docent of iemand anders je wijst op het dilemma en je laat denken over wat je hebt gedaan.
IMO is dat ook wat je bij onderwijsgames moet doen. Mensen in situaties brengen en laten handelen en het achteraf persoonlijk bespreken (dus 1 op 1). Ze bewust laten worden van wat ze hebben gedaan en ze er op laten reflecteren, eventuele problemen vinden en oplossen.
Dat zeg ik ook, in de huidige vorm is het niet geschikt, maar als er eenmaal een goede vorm is gekomen is het zeker succesvol.

[hr]
pythagorasABC schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:05:
Erg goed geschreven, zeker voor een middelbaar scholier! Misschien is het een idee om dit naar de directeur/verantwoordelijke voor ipad's te sturen?
Bedankt! Ik ga er mee bezig!

[hr]
sypie schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:40:
Ik ben docent onderbouw. Om mij heen zie ik tablets en laptops ingezet worden als doel, en niet als middel. Hiermee gaan veel scholen onderuit. Wordt er nog wat geleerd op die dingen of gaat het er alleen maar om dat de leerling een apparaat gebruikt bij zijn werk? In dat geval wordt het tijd dat we weer teruggaan naar rekenen met de rekenmachine, dat is ook een apparaat.
Er wordt niet veel geleerd, het wordt gebruikt 'om het te gebruiken'
Omdat je in 4VWO zit, en dus nog 2 jaar te gaan hebt (aangenomen dat je niet zo excellent bent dat je VWO 5 mag overslaan) is dit ook een interessant stuk, misschien eens voorstellen bij een docent: http://www.popsci.com/sci...at-their-game-theory-exam
Interessant, zal ik naar kijken
Nog een aanvulling voor docenten op scholen met tablets of laptops: ga eens de classroom flippen! Flipping the classroom is uitermate geschikt wanneer leerlingen of studenten een apparaat hebben waarop ze video's kunnen bekijken. De opzet van de lessen worden daarmee heel anders en de cijfers gaan écht omhoog. Vastlopende leerlingen kun je in je les namelijk verder helpen en niet wanneer die thuis over z'n boeken gebogen zit.
Probeert iemand, werkt bij ons niet zo goed. Te lui om thuis dingen te doen.

[hr]
mauritso schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:49:
Bij mij op school (ook VWO 4 overigens) ervaar ik zo'n beetje hetzelfde, alhoewel er bij ons op school wel goed gebruikt word gemaakt van beamers/smartboards/laptops (door leraren).

Er zijn 2 klassen bij ons op school die gebruik maken van iPads en laptops (door elkaar), na de 1e periode dit jaar kwam een van de leraren die een van de coördinatoren van dat project was naar mij toe om te vertellen dat er amper goed gebruikt word van de beschikbare middelen en daarbij de vraag of ik en een paar anderen ideeën en suggesties hadden (*zucht*). 50% van die klas had iPads, 35% een laptop met windows en 15% een laptop met mac os x. Veel fragmentatie, dus ideaal voor universele oplossingen /s. Eigenlijk had niemand echt nagedacht waarvoor de iPads en laptops gebruikt moesten worden, alleen dat ze gebruikt zouden moeten worden. (Apps van uitgevers voor de iPad, boeken van uitgevers via flash o.i.d. dus alleen goed benaderbaar via laptops.)
Boeken DIE bij ons online zijn zijn allemaal flash -_-
Ik kan me wel vinden in je mening over slecht vermomde leer applicaties, maar ik denk wel dat als je het goed doet, dat het wel een kans heeft. Denk aan een spel als Portal (met meer objecten) wat prima geschikt zou zijn voor natuurkunde en wiskunde, waarbij je zover kunt spelen als de behandelde stof, wanneer je daar een puntensysteem (competitie) en een cijfer dat meetelt voor je rapport aan koppelt, dan zou dat mits goed uitgevoerd wel kans op succes hebben.

En je moet een iPad inderdaad niet zien als primair leermiddel, maar laptops zijn daar wel redelijk geschikt voor. Als er een manier zou zijn om van het gezeul van boeken af te komen, dat zou erg fijn zijn, onze wiskunde-methode heeft al een antwoordenboek en boek online en de leraar vindt het geen probleem als je een laptop meeneemt en je boeken thuislaat, als dit voor elke methode een mogelijkheid zou zijn dan is dat probleem in principe opgelost, nu is het alsnog half werk (zoals 95% van alle techniek gerelateerde dingen in het onderwijs heb ik het gevoel).
Zeker omdat er op een laptop veel meer te doen is (multitasken). Toch blijft het scherm nog een beetje te klein om dat echt goed te doen.
Waar het wel blijft hangen is dat sommige leraren (vooral oudere) bang zijn voor vernieuwing en verandering, bijv. geen aantekeningen maken op een laptop/tablet, terwijl aantekeningen maken volgens mij eigen verantwoordelijkheid moeten zijn en ook op een voor jezelf handig manier. Of wanneer je antwoord op een vraag moet zoeken in boek x dat je even van achterin de klas moet zoeken, wat in de tijd die het kost om dat boek te pakken al opgezocht is via het internet.
Inderdaad

[hr]
Caelorum schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:44:
Boeken kan je beter in epub formaat dan pdf krijgen hoor :) pdf in A4 vorm op een kleine e-reader lezen is echt een ramp.

Over Portal, daar kan je best wel het een en ander over ruimtelijk inzicht, planning en probleem oplossend vermogen leren. Al vermoed ik dat jij al wat ouder bent dan de doelgroep die dat nodig heeft ^^
Ik zit volgens een bepaalde test al in de top 3 van mijn jaarlaag met ruimtelijk inzicht dus voor mij is het niet heel belangrijk, maar kan wel leuk zijn inderdaad.

Door Tweakers user TommieW, zondag 12 mei 2013 21:19

Ik kan mij helemaal vinden in jouw blog! Goed geschreven!

Onze school heeft niet echt een "iPadklas", maar ik kan je wel mijn ervaringen vertellen.
Zelf heb ik een Samsung Note 10.1 met een bluetooth toetsenbord gekocht. Ik ben (nog) een van de weinigen met een tablet, maar ik verwacht hier binnenkort wel verandering in te gaan zien.
Wat mij opvalt, is dat in het onderwijs veel iPads gebruikt worden. Mijn ervaringen met de Note zijn dat het pennetje verschrikkelijk handig is om aantekeningen te maken. Bijvoorbeeld bij natuurkunde is het ook erg handig. Bij wiskunde (B en D) is het pennetje ook heel erg handig, ik kan zonder problemen formules er mee opschrijven, of schetsen maken.

Het bluetooth toetsenbord is ook erg handig bij vakken waar we veel moeten schrijven. Voorbeelden: Nederlands, maatschappijleer, Engels. Toegegeven, het bluetoothtoetsenbord is misschien een beetje overkill, maar nu heb ik wel #swag. :+

Dit stukje:
Ik, en de rest van mijn klasgenoten gebruiken de iPad als hulpmiddel. We maken aantekeningen erop, zodat we niet steeds de losse blaadjes kwijtraken. We spelen spelletjes erop (ja, ook tijdens de les), vooral om ons hoofd leeg te maken, waarna we ons weer beter kunnen concentreren. Dit doen we zeker niet om dwars te zijn. Zolang de leraar enthousiast en goed is, letten wij gewoon goed op.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Twee vrienden van mij hebben op mijn aanraden ook een Note 10.1 gekocht, en zijn er ook erg tevreden over. :D

Een touchtable is wel een goed idee, maar het probleem hiervan is, dat het enorm gevoelig is voor vandalisme. Vooral op middelbare scholen is dit een groot probleem, hoewel het wel sterk verschilt tussen scholen.

[Reactie gewijzigd op zondag 12 mei 2013 21:22]


Door Tweakers user F.West98, zondag 12 mei 2013 21:45

TommieW schreef op zondag 12 mei 2013 @ 21:19:
Ik kan mij helemaal vinden in jouw blog! Goed geschreven!

Onze school heeft niet echt een "iPadklas", maar ik kan je wel mijn ervaringen vertellen.
Zelf heb ik een Samsung Note 10.1 met een bluetooth toetsenbord gekocht. Ik ben (nog) een van de weinigen met een tablet, maar ik verwacht hier binnenkort wel verandering in te gaan zien.
Wat mij opvalt, is dat in het onderwijs veel iPads gebruikt worden. Mijn ervaringen met de Note zijn dat het pennetje verschrikkelijk handig is om aantekeningen te maken. Bijvoorbeeld bij natuurkunde is het ook erg handig. Bij wiskunde (B en D) is het pennetje ook heel erg handig, ik kan zonder problemen formules er mee opschrijven, of schetsen maken.

Het bluetooth toetsenbord is ook erg handig bij vakken waar we veel moeten schrijven. Voorbeelden: Nederlands, maatschappijleer, Engels. Toegegeven, het bluetoothtoetsenbord is misschien een beetje overkill, maar nu heb ik wel #swag. :+

Dit stukje:

[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Twee vrienden van mij hebben op mijn aanraden ook een Note 10.1 gekocht, en zijn er ook erg tevreden over. :D

Een touchtable is wel een goed idee, maar het probleem hiervan is, dat het enorm gevoelig is voor vandalisme. Vooral op middelbare scholen is dit een groot probleem, hoewel het wel sterk verschilt tussen scholen.
Ik zie de laatste tijd steeds meer tablets opduiken, vooral Android.
Ik weet niet waarom mensen iPads nemen, maar ik neem hierna ook een Android (denk Note). Het nadeel is dat wij geen toetsenbordjes of pennetjes kunnen gebruiken omdat we een military case eromheen hebben (maakt 'm 2x zo zwaar). Je kan geen stands gebruiken en pennetjes werken minder goed door de laag plastic over het scherm heen.

Ik zat al te kijken naar een nieuwe tablet, dank voor de Note tip!

Door Tweakers user Khildin, dinsdag 14 mei 2013 22:45

Bedankt voor dit tegengeluid in de wereld van 'buzz gestuurd' onderwijsbeleid. Ikzelf pleit zeer zeker voor ict binnen het onderwijs, maar dan wel ict als ondersteuning van het primaire proces.
Ook vind ik dat ict op een open manier ingezet met worden. Dat je niet afhankelijk bent van 1 leverancier of bestandsformaat.
Dat je niet gedwongen wordt om een bepaald besturings systeem te gebruiken. Daarin zou je vrij moeten zijn: Als je Windows wilt gebruiken, dan gebruik je Windows, maar ook als je Linux of OSX wilt gebruiken dat je nog steeds van de aangeboden applicaties gebruik kan maken.
Wat mij betreft zouden scholen zich moeten houden aan de motie Vendrik uit 2002: Gebruik open source en standaarden of leg uit waarom je ze niet gebruikt. Deze aangenomen motie wordt helaas vrijwel niet toegepast en wordt al helemaal niet gehandhaafd.

Ik zie uit naar meer (kritische) blogsposts van je over het gebruik van ict bij jullie op school.

/edit: typo

[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 mei 2013 22:51]


Door Tweakers user F.West98, dinsdag 14 mei 2013 22:54

Khildin schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:45:


Ik zie uit naar meer (kritische) blogsposts van je over het gebruik van ict bij jullie op school.

/edit: typo
Dan kan ik wel blijven schrijven :+
Er staat nu een artikel klaar voor vrijdag over een nieuwe trend

Reageren is niet meer mogelijk